Valmisruoka-alalla törmää usein vanhentuneisiin stereotypioihin. Ruokateknologiayritys Picadeli listaa viisi myyttiä salaattibaareista, joiden teknologinen kehitys varmistaa ruoan tuoreuden ja hygienian.
On riski, että salaattibaarin ruoka on lojunut astiassaan pitkään eikä ole tuoretta
Salaattibaarin tuotteet kuljetetaan kauppoihin kylmäkuljetuksella, ja kaupassa matka jääkaapista myyntitiskiin on todella lyhyt. Tuotteet päätyvät salaattibaarin astioihin tuoreina, sillä kylmäketju ei pääse katkeamaan missään vaiheessa.
Astioihin päätymisen jälkeen ruoan tuoreudesta pitää huolen Picadelin kehittämä Arctic-salaattibaari. Arcticin digitaalisen teknologian avulla sekä Picadeli että kauppias, jonka toimitilassa salaattibaari toimii, pystyvät seuraamaan, milloin ruokatuotteet on asetettu salaattibaariin ja kuinka kauan ne saavat olla esillä.
”Kehittynyttä IoT-teknologiaa hyödyntävä järjestelmä lähettää tasaisin väliajoin automaattiset muistutukset Picadelille ja myymälän työntekijöille esimerkiksi salaattibaarin siivousaikatauluista sekä siitä, kuinka paljon kullakin tuotteella on myyntiaikaa jäljellä. Työntekijä näkee viestit käsiyksiköstään, eli ruokaturvallisuuden kannalta tärkeä tieto ei ole työntekijöiden muistilappujen varassa silloinkaan, kun salaattibaarin hoitaja vaihtuu kesken työpäivän”, selventää Picadeli Finlandin kategoriapäällikkö Sanna Kariluoto.
Salaattibaarin ruoka saattaa olla epähygienistä, sillä sen ympärillä päivän mittaan pyörivä ihmismassa voi tartuttaa siihen bakteereja
Salaattibaarin ruokatuotteiden hygieniaan panostetaan kaikissa tuotannon vaiheissa. Tuotteet kuljetetaan kauppoihin niissä astioissa, joissa ne asetetaan myyntitiskiin, mikä minimoi ruoan mekaanisen käsittelyn. Pakkauksesta poistetaan suojakalvo, minkä jälkeen se on valmis laitettavaksi paikalleen salaattibaariin.
Kylmälaitteen lämpötila on niin alhainen, että sen turvin varmistetaan ruoan hygienia ja turvallisuus. Arcticin ruokaturvallisuusjärjestelmä lähettää hälytyksen, mikäli jonkin astian lämpötila muuttuu. Tiedot tallentuvat pilvipalvelimelle, jolloin tuoteseurantatiedot voidaan myös tilastoida ja jäljittää myöhemmin. Myös myymäläesillepano on suunniteltu siten, että ruoka säilyy puhtaana:
”Ottimet, kauhat ja pihdit on kiinnitetty myyntitiskin sisään salaattiastioiden yläpuolelle, jotteivat eri ainesosat sekoittuisi keskenään. Samalla minimoidaan myös käsien kautta välittyvien bakteerien siirtyminen salaattiaineksiin. Salaattibaarin kansi aukeaa suoraan ylöspäin, jolloin annosta kokoavan asiakkaan kasvot jäävät luukun ulkopuolelle. Arctic-salaattibaareissamme allergisoivat ja vegaaniset tuotteet sijoitetaan eri osioihin, jotta tuotteet eivät pääse kosketuksiin toistensa kanssa”, Kariluoto selventää.
Salaattiannos ei ole riittävän ruokaisa päivän pääateriaksi, koska siitä ei saa tarpeeksi proteiinia
Salaattibaarista löytyy paljon erilaisia proteiinin lähteitä.”Monilla alueilla esimerkiksi rakennustyöläiset ovat ottaneet salaattibaarin omakseen ja hakevat vähän tuhdimpaa evästä, kuten pastoja, savulohta, pekonia ja lihapullia. Personal trainerit ja fitnessharrastajat suosivat salaattibaareja ja löytävät niistä vähärasvaiset ja runsasproteiiniset ateriakokonaisuudet”, Kariluoto sanoo.
Proteiinipitoisimpia ruokia salaattibaarissa ovat esimerkiksi vegeproteiinit, kuten chili-inkiväärisoijasuikaleet, erilaiset pavut ja kasvispyörykät sekä kanatuotteet, savulohi, tonnikala, katkaravut ja raejuusto. Asiakas voi tarkistaa eri ruokatuotteiden ravintosisällöt salaattibaarin digitaaliselta näytöltä.
Salaattibaarista koituu suuri ruokahävikki
Picadeli kuuluu tuoreruokiin erikoistuneeseen Greenfood-konserniin, joka omistaa Suomessa myös Salico Oy:n, Satotukku Oy:n ja Snackpoint Oy:n. ”Laajaan yritysperheeseen kuuluminen mahdollistaa sen, että kaikki kasviksen osat voidaan tarvittaessa hyötykäyttää. Esimerkiksi tomaatin reunoista tehdään tuoresalsaa ja parsakaalin jokaiselle osalle löydetään käyttötarkoitus”, Kariluoto kertoo.
Kauppias voi seurata eri tuotteiden menekkiä reaaliaikaisesti ja tilata sopivan määrän juuri niitä tuotteita, joilla on kysyntää. Näin myös ruokahävikin vähentäminen helpottuu. ”Kuluttaja voi puolestaan vaikuttaa ruokahävikin syntymiseen annostelemalla salaattikulhoonsa juuri sopivan määrän omia suosikkituotteitaan ja näin hävikkiä ei synny lainkaan”, Kariluoto sanoo.
Kertakäyttöastiat kuormittavat ympäristöä ja ilmastoa
Picadeli edellyttää ympäristöystävällisyyttä niin tuotteilta kuin pakkauksiltakin.
”Säästämme ympäristöä käyttämällä tuotteiden kulutukseen sopeutettuja kertakäyttöastioita. Kuljetuspakkauksissamme käytetään nykyään 50 prosenttia aiempaa vähemmän muovia. Kuluttajapakkaus lajitellaan kartonkikeräykseen, 100-prosenttisesta kierrätysmateriaalista valmistettu muovikansi energiajätteeseen ja ruokailuvälineet kääreineen biojätteeseen”, Kariluoto listaa.
Salaattibaareissa myynnissä olevat ruokailuvälineet on valmistettu 96-prosenttisesti sokeriruokotärkkelyksestä ja ovat täysin biohajoavia. ”Kuluttajatutkimuksessamme selvisi, että valtaosa asiakkaista kokee aterinpaketissa mukana tulevan veitsen turhaksi, joten poistimme sen pakkauksesta jätemäärää vähentääksemme.”
Vuonna 2009 perustettu Picadeli on yli 2000 asiakkaallaan salaattibaarien Pohjois-Euroopan markkinajohtaja. Ruotsissa päämajaansa pitävä Picadeli on osa hedelmä- ja vihannesalan Greenfood-konsernia, joka työllistää yli 1300 ihmistä ja jonka vuosittainen liikevaihto on 4,7 miljardia Ruotsin kruunua.