Talven trendiruokia

Jos oikein lähtisi kaivamaan niin varmasti tämän talven trendiruoat tulevat tuolta heinäsirkkojen ja vönerin maailmasta, mutta katsotaan mitä muita trendejä on tällä hetkellä ruokien maailmassa.

Ennen ruokailua käydään nettikasinolla

Joku voisi miettiä mitä nettikasinot ja ruoka liittyvät toisiinsa, eipä suoranaisesti mitenkään. Asia vain on niin, että nykyään kun voit mennä kasinolla, vaikka kotisohvalta tai sieltä keittiön pöydältä käsin, niin voit aivan saman aikaisesti vaikka syödä omaa lounasta tai välipalaa ja käydä samalla pelailemassa.

VillenVinkit

Keittiömaailmaan liippaavia kolikkopelejäkin muuten nettikasinoilta löytyy, jos olet niin keittiömestari, että haluat pelatessasikin olla samoissa kuvioissa. Esimerkiksi BigTime Gamingin Extra Chilli pelissä pyöritellään tulisia chilejä ja saman firman peleistä löytyy myös enemmän jälkkärimaailmaan menevä Donuts tai Slingon tekevä Baking Bonanza-peli ja Play’n Go:n Baker’s treat jossa kerätään kakkuja pinoon ja tehdään jauhopyöräytyksiä… hedelmiähän kolikkopeleissä on ollut jo aivan alusta alkaen joten niissä ei ole mitään uutta.

Jos siis nettikasinot ovat oma trendinsä ja siellä vielä mobiilikäyttäjät niin mennään seuraavaksi niihin ruokatrendeihin.

Vuoden 2018 ja erityisesti syksyn isoimpia puheenaiheita olivat ruoan vastuullisuuteen liittyvät näkökulmat kuten suomalaisen ruoan tulevaisuus sekä ruoan ja elintarvikkeiden vaikutukset ilmastonmuutokseen. Toisaalta suomalaiset kiinnittävät entistä enemmän huomiota omaan hyvinvointiin sekä elämyksiin, joita ruoka voi tuoda. Laadukas ja terveellinen ruoka kiinnosti yhä useampaa.

Tunteisiin vetoavista ruokailmiöistä yksilöllisyyttä korostava ruokahifistely näyttäisi kasvavan eniten vuonna 2019. Ruokahifistelyssä omaan ruoanlaittoon haetaan ideoita ammattilaisilta, myös tarinat tuotteiden takana kiinnostavat.

Hyvinvoiva arki

Trendin perusteella ajatellaan, että miettivä kuluttaja katsoo tarkemmin mitä hän ostaa. Hyvinvointi nojautuu vahvasti yleisiin hyvinvointikäsityksiin ja ravintoympyrään. Vuonna 2019 tutkimuksen mukaan 47% haluaa edistää omilla ruokavalinnoilla omaa hyvinvointiaan, 42% panostaa parempaan arkiruokaan ja 33% ostaa ns. vain terveellistä ruokaa.

Tiedostava kuluttaminen

Tiedostava kuluttaminen tarkoittaa lähinnä sitä, että tiedämme mitä syömme ja sen näkyvin ilmiö on lähiruoan suosiminen. Sen alailmiöitä ovat tiedostava kuluttamisen vähentäminen sekä ympäristöystävälliset ruokavalinnat. Ruoan eettisyyden merkitys on tuplaantumassa tulevaisuudessa ja jopa 78% kuluttajista on valmis maksamaan lisää tuotteesta, jos tuottaja varmasti saa suuremman korvauksen.

Ruokahifistely

Ruokahifistely on ollut kasva trendi jo useamman vuoden ja siitä on osaksi kiittäminen niin sosiaalista mediaa kuin television julkkiskokkeja. Ruoanlaittoon haetaan inspiraatiota ammattilaisilta ja kokkauksessa suositaan tavallista parempia tuotteita, juurevia brändejä ja raaka-aineita. Tarinat Ruokahifistelyteiden takana kiinnostavat asiakkaita kasvavassa määrin. Ilmiö on valtakunnallinen: Pohjois- ja Itä-Suomessa haetaan silti muuta Suomea vähemmän vaikutteita ravintolamaailman ammattilaisilta. Vuonna 2019 ruokahifistelijä kertoo ostavansa enemmän muun muassa tuoreita yrttejä, pientuottajien tuotteita sekä lammasta. Jopa 37% suomalaisista sanoo suosivansa pientä luksusta täydentämässä perusruokaa ja 27% haluaa jatkuvasti oppia uusia tekniikoita ruoanvalmistukseen.

Kiireen helpottaminen

Kiireen helpottaminen on tärkeä ruokailmiö, ja nopeasti valmistuville ruoille sekä puolivalmiille tuotteille riittää kysyntää jatkossakin. Erityisesti terveelliset ja laadukkaat valmisruoat kiinnostavat asiakkaita entistä enemmän. Ilmiönä tämä on hifistelyn ja tiedostavan kuluttamisen vastavoima siinä mielessä, että puolivalmiit ruoat eivät välttämättä ole kovin trendimäisiä eivätkä varsinkaan tuoreita. Laadukkaiden puolivalmiiden kiireen helpottaminen- ruokatuotteiden suosiminen korostuu muuta Suomea enemmän Pohjois- ja Itä-Suomessa.

Ruokaseikkailu

Jopa 39% suomalaisista kokeilee mielellään uusia ruokia ja 21% hakee inspiraatioita kokkaukseen sosiaalisesta mediasta. Trendinä ruokaseikkailu ei ole enää hirveästi kasvanut sitten vuoden 2017 mutta uusia makuelämyksiä haetaan entistä aktiivisemmin. Yhteisöllinen kokeminen on tullut uudeksi trendiksi trendin sisällä.