Ekamarket.com Oy toteuttaa ensimmäisenä Suomessa verkkoruokakaupan joukkorahoituksen. Oulussa toimiva riippumaton yhtiö avaa heinäkuun kuluessa joukkorahoituksen hankinnan sivustollaan kerätäkseen varoja palvelunsa kehittämiseen pääkaupunkiseudulla. Ekamarket.com haluaa kansalaisyhteiskunnan kautta tuoda todellisen vaihtoehdon Keskon ja SOK:n hallitsemaan duopoliin, minkä takia Suomessa ruoka on Euroopan neljänneksi kalleinta ja 20 prosenttia kalliimpaa kuin EU-maissa keskimäärin.

Ekamarket.com on käynnistynyt parisen vuotta sitten onnistuneesti. Nollasta aloittanut verkkoruokakauppa on kehittänyt palveluaan omin voimin ja osoittanut, että konsepti toimii. Asiakkaat ovat ottaneet palvelun tyytyväisinä vastaan. Joukkorahoituksen turvin yhtiö pystyy avaamaan pääkaupunkiseudulla varastoinnin ja nopean jakelun edulliseen hintaan. Tavoitteena on hankkia joukkorahoituksella yhden miljoonan euron lisäpääoma.

Keskon ja SOK:n markkinaosuus päivittäistavarakaupassa oli Päivittäistavarakauppa ry:n tilaston mukaan vuonna 2018 kaikkiaan 82,5 % prosenttia. Käytännössä nämä toimijat pystyvät määrittämään, millä hintaa ne ostavat tuotteita valmistajilta ja millä hintaa ne myyvät niitä kuluttajille. Sen seurauksena ruoka on nyt 20 prosenttia kalliimpaa kuin muissa EU-maissa Eurostatin selvityksen mukaan. Ekamarket.com Oy aikoo tuoda suomalaisten saataville muun Euroopan tasoiset hinnat tuotteiden laadusta tinkimättä.

Ekamarket.comin vahvuutena on monipuolinen teknologian ja verkkomarkkinoinnin osaaminen. Perustajat ovat käynnistäneet mm. ohjelmistoliiketoimintaan ja Saas-palveluihin erikoistuneen Liana Technologies Oy:n (ent. Koodiviidakko), joka on Suomen markkinajohtaja alallaan. Ekamarket.com siirtää ruuan ostamisen verkosta digiaikaan.

Perustajatiimi kyllästyi nykyiseen vähittäiskaupan heikkoon palveluun, korkeisiin tuotteiden hintoihin, kömpelöihin tilaus- ja kotiinkuljetuspalveluihin ja erityisesti siihen, että samoja tavaroita pitää viikosta toiseen raahata räntäsateessa automarketista. ”Me haluamme tuoda suomalaisillekin nykyaikaista palvelua päivittäistavarakauppaan ja parempaa ostokokemusta, koska se on mahdollista”, Ekamarket.com Oy:n toimitusjohtaja ja osakas Ville Kuusisto toteaa.

Ekamarket.com perustaa kasvunsa teknologian tuomaan parempaan palveluun ja kustannustehokkuuteen. Kantavana voimana ovat robotiikka ja automatiikka, jotka vähentävät varastoinnin ja logistiikan kustannuksia ja erityisesti palkkamenoja. Asiakkaan ostokokemukseen ja tilauksiin yhtiö tuo tekoälyä jatkossa entistäkin enemmän. Ekamarket.com on erilainen kuin muut toimijat, koska se tuo digitaalisen kokonaispalvelun asiakkaan käyttöön.

Ekamarket.com Oy on yhtiönä aloittanut helmikuussa 2019, jota ennen se toimi verkkokauppayhtiö Megalon Finland Oy:n spin-offina. Tälle vuodelle Ekamarket.com tavoittelee yhden miljoonan euron myyntiä.

”Suomi tarvitsee hyvän verkkoruokakaupan. Lähde mukaan. Sijoita Ekamarket.comiin”