Tammikuussa moni kokeilee kasvispainotteista tai vegaanista ruokavaliota. Tämä näkyy kasvistuotteiden sekä erilaisten lihaa tai maitoa korvaavien tuotteiden menekissä alkuvuonna.

Vuoden alku on usein aikaa uusille elämäntavoille. Tammikuussa vietetään kansainvälisesti veganuarya, jonka tavoitteena on kannustaa kokeilemaan vegaanista elämäntapaa. Suomessa vegaanisen ruoan ja kasvispainotteisen ruoan puolesta puhuu vegaanihaaste. Moni haluaa kokeilla kasvisruokaa sen terveellisyyden vuoksi, mutta myös ympäristösyistä.

Uudenvuodenlupaukset ja itsensä haastaminen näkyvät myös kaupan tilastoissa. Tammikuussa on havaittavissa selkeä piikki kasvis- ja vegaanituotteiden kysynnässä. Lähes poikkeuksetta erilaisten kasvistuotteiden ja lihaa tai maitoa korvaavien tuotteiden kysyntä kasvaa verrattuna muuhun vuoteen.

– Kasvistuotteiden kysynnässä on selvä piikki tammikuulla ja kysyntä pysyy korkeana alkuvuoden, kertoo Lidlin ostopäällikkö Hannes Herbst.

Yleisesti kasvis- ja vegaaniruoan kulutus on viime vuosien aikaan ollut selkeässä kasvussa. Tietoisuus omista valinnoista sekä erilaisten kasvipohjaisten tuotteiden kasvava valikoima ja saatavuus innostaa kokeilemaan uusia tuotteita. Eteläisimmässä Suomessa ja pääkaupunkiseudulla kasvistuotteiden menekki on huomattavasti suurempaa muuhun maahan verrattuna.

Suosituimpien kasvipohjaisten tuotteiden joukkoon kuuluvat erilaiset kaurajuomat, soijajogurtti, tofu sekä hummus.

Tammikuussa Lidlissä on saatavilla tavallista laajempi valikoima erilaisia vege- ja vegaanituotteita. Terveelliset ja ympäristöystävälliset tuotteet ovat osa Lidlin tavoitetta tarjota Suomen vastuullisin ostoskassi.

Lidlillä Suomen ensimmäinen hiilineutraali tuoteperhe

Ympäristön kannalta on väliä mitä syömme, sillä erilaisten ruoka-aineiden tuotanto ja tuotantotavat kuormittavat ympäristöä eri lailla. Kasviksilla on luontaisesti liha- ja maitotuotteita pienempi hiilijalanjälki.

– Vaihtamalla lihan kasviksiin edes osan viikosta, suomalainen voi pienentää merkittävästi omia kasvihuonepäästöjään. Ympäristöä vähemmän kuormittava kasvipainotteinen ruokavalio on myös hyväksi terveydelle, kertoo Lidlin vastuullisuusasiantuntija Laura Kvissberg.

Lidlin uuteen hiilineutraaliin tuoteperheeseen kuuluu laaja valikoima erilaisia kasvipohjaisia tuotteita, joista suuri osa on myös vegaanisia. Vemondo-tuoteperhe on jo kasvipohjaisuutensa vuoksiluonnostaan ilmastoystävällisempi, mutta hiilineutraalius on vielä askel eteenpäin. Tuotteiden valmistuksessa syntyvät päästöt hyvitetään sertifioiduissa ilmastonsuojeluprojekteissa.

– Ruokavaliolla on merkittävä vaikutus tuotannon ja kulutuksen ympäristökuormaan. Tavoitteenamme on vähentää päästöjämme kautta linjan. Hiilineutraalit kasvistuotteet ovat yksi tärkeä palanen ilmastotyössämme, Kvissberg jatkaa.

Vemondolle kansainvälinen palkinto

Loppuvuonna 2021 Vemondo-tuoteperhe palkittiin kansainvälisellä V-Label Awards -tunnustuksella. Vemondo palkittiin vastuullisena valintana ja yleisöäänestyksen suosikkina.  V-Label eli Vegan-merkki on suomalaisillekin monista tuotteista tuttu vihreälehtinen logo.  

Aiheesta lisää: lidl.fi/vemondo ja lidl.fi/veganuary

Etsitkö reseptejä?

Etsitkö muuten helppoja reseptejä kotikokille? Tsekkaa reseptinurkka.fi – varmasti helppoja reseptejä, joilla voi kehitellä uutta tarjontaa kodin ruokapöytään.