Virtuaalitodellisuutta (VR) ja lisättyä todellisuutta (AR) on alettu hyödyntämään entistä enemmän eri aloilla ja monet pohtivat niiden tuomia mahdollisuuksia tulevaisuudessa. Teknologian kehityksestä erityisesti hyötyvä peliala on yksi, jossa virtuaalitodellisuutta on otettu jo osaksi pelejä. Esimerkiksi monet nettikasinot, kuten mobilebet, ovat pohtineet paljon virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden tuomia mahdollisuuksia. 

Mutta miten näitä teknologian innovaatioita voisi käyttää ravintola-alalla? Teknologiaa on kaikkialla, enemmän tai vähemmän, ja myös ravintola-ala voi hyötyä hyvin paljon tällaisesta kehityksestä. Tässä artikkelissa tutkitaan tarkemmin miten VR ja AR voivat muuttaa ravintola-alaa.

VR ja AR lyhyesti

Monet ovat saattaneet jo kuulla puhuttavan virtuaalitodellisuudesta ja lisätystä todellisuudesta. Virtuaalitodellisuudessa pyritään viemaan käyttäjä osaksi täysin virtuaalista ympäristöä, jossa on mahdollista olla tekemisissä erilaisten rakennelmien, esineiden tai muiden käyttäjien kanssa. Kyseessä on täysin kuvitteellinen maailma. Se mielletään usein viihdeteollisuudelle sopivaksi, mutta VR-teknologiaa voivat hyödyntää monet muutkin alat. 

Lisätyssä todellisuudessa puolestaan yhdistetään todelliseen ympäristöön virtuaalista grafiikkaa tai esimerkiksi esineitä. Parhaiten se toimii kameran, läpinäkyvän näytön tai elektronisen näytön kanssa. Käyttäjä näkee siis esimerkiksi kameran läpi oikean maailman, johon on tosin lisätty virtuaalista sisältöä. Tätä teknologiaa hyödyntävät esimerkiksi Google Maps Street View sekä Pokémon Go-sovellus. 

Molempia teknologioita varten tarvitsee omat erikoislasit, jotka puetaan päähän. Niiden avulla voidaan katsoa näyttöjä, jotka on asetettu käyttäjän eteen. Suurin ero VR:n ja AR:n laseissa on useimmiten koko, käytettävä näyttöteknologia, käyttömukavuus sekä näytetyn kuvan lähde. Lisätyn todellisuuden lasit ovat yleensä kevyemmät ja sirommat, jolloin niiden käyttö voi olla mukavampaa kuin VR lasien.

VR ja AR ravintola-aloille jo vuonna 2025

Virtuaalitodellisuus ja lisätty todellisuus ovat pitkään olleet osa pelejä ja viihdealaa, mutta mitä todennäköisemmin ne tulevat nyt myös osaksi ravintola-alaa. Nämä teknologiakehitykset mahdollistavat paremman asiakaskokemuksen lisäämisen, toiminnan virtaviivaistamisen sekä erottumisen markkinoilla olevista kilpailijoista entistä paremmin. 

Palautteita voidaan teknologian avulla saada entistä reaaliaikaisemmin ja ravintoloilla on mahdollisuus tarjota esimerkiksi virtuaalisia ruoanlaittokursseja. Koska mahdollisuudet teknologian kehityksessä ovat rajattomat, voivat ravintolat tehdä tulevaisuuden ulkona syömisestä paljon maagisemman ja ikimuistoisemman seikkailun. 

Virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden tuomat mahdollisuudet ravintoloille

VR- ja AR-teknologia mahdollistavat entistä ainutlaatuisemman ja mukaansatempaavan asiakaskokemuksen luomisen ravintola-alalla. Tämä voi onnistua esimerkiksi luomalla virtuaalinen ruokalista, johon voidaan lisätä asiakkaalle mahdollisuus nähdä oma ateria ennen tilaamista 3D-esityksenä. Ruokien ja juomien yhteensopivuutta voidaan tuoda myös esille teknologian avulla entistä paremmin. 

Ruokailijoille voidaan luoda virtuaalisia ravintolakierroksia, jotta he saisivat ravintolasta parhaan mahdollisen mielikuvan jo ennen vierailua. Tämä toimisi mainiosti erityistilaisuuksiin, joihin monesti halutaan valita juuri se täydellisin paikka.

Erityisesti sellaiset ravintolat, jotka haluavat tuoda musiikin vahvana osana ravintolakokemusta, voivat hyötyä virtuaalitodellisuudesta ja lisätystä todellisuudesta tarjoamalla mahdollisuuden live-esiintymisiin ja konsertteihin virtuaalisen yhteyden avulla. Tämä on mainio keino tuoda kansainvälistä tunnelmaa, sillä maailmanlaajuiset artistit olisi helppo tuoda ravintolaan virtuaalisesti. 

Oman henkilökunnan osalta virtuaalitodellisuudella voitaisiin tarjota turvallinen ja hallittu oppimisympäristö esimerkiksi pinnoitustekniikoiden parantamiseen sekä kiireisten työvuorojen parempaan hallintaan. Realistisemman tuntuiset koulutukset tekisivät oppimisprosessista erittäin näppärän. VR mahdollistaa myös visualisoimaan keittiön jo ennen fyysisiä muutoksia, jolloin se voidaan optimoida henkilöstölle toimivaksi.

VR ja AR toimivat hyvin markkinoinnin tehostamiseen, sillä ne ovat tällaisessa hyvin tehokkaita työkaluja. Erilaiset myynninedistämiskampanjat muuttuvat huomattavasti houkuttelevimmiksi, kun niihin tuodaan mukaan vaikkapa virtuaalikokemuksia. Teknologian avulla ravintolat voivat saada myös entistä paremmin tietoa asiakkaidensa mieltymyksistä, suosituimmista tuotteista sekä mahdollisista kehityskohdista. 

VR ja AR mahdollistavat aivan uudenlaisia ravintolakokemuksia

Virtuaalitodellisuus ja lisätty todellisuus kehittyvät jatkuvasti ja yhä useammat alat ovat alkaneet hyödyntämään niitä omassa toiminnassaan. Vaikka molemmat hyvin usein mielletäänkin viihdeteollisuuden teknologiaksi, voi ravintola-alakin saada niistä ison hyödyn. Niiden avulla voidaan ravintoloissa luoda aivan uudenlaisia ravintolakokemuksia asiakkaille mutta samalla niitä voidaan käyttää paljon muuhun, kuten esimerkiksi henkilökunnan kouluttamiseen.