Erilaiset uudet kasviproteiinivalmisteet kasvattavat suosiotaan, mutta suomalaisten ruokapöytään päätyy yhä enemmän myös perinteisempiä kasviperäisiä proteiinin lähteitä. Myös kaurajuoma vakiinnuttaa asemaansa suomalaisten laseissa samalla, kun kiinnostus lehmien hyvinvointia kohtaan lisääntyy.

Suomalaisten kiinnostus kasviperäistä ruokaa kohtaan kasvaa ja erilaisten kasviproteiinivalmisteiden valikoima laajenee. Vaikka kysyntä kasviperäisiä, lihaakin jäljitteleviä tuotteita kohtaan on kasvussa, ovat suomalaiset löytäneet entistä paremmin myös perinteisemmät kasvisruokavalioon kuuluvat proteiininlähteet. Tällaisia ovat esimerkiksi pavut ja linssit.

Sekä papujen että linssien myynti on kasvanut Suomen Lidleissä reilusti kesäkuusta 2018 tämän vuoden kesäkuuhun. Linssien osalta myynnissä on ollut kasvua noin 35 prosenttia, ja papujen kohdalla noin 20 prosenttia. Erityisesti luomupapujen ja luomulinssien menekki on ollut reippaassa nousussa viimeisen vuoden aikana. Myös valikoima on laajentunut.

– Vaikuttaa siltä, että kuluttajat ehkä kaipaavat ruokavalioonsa prosessoidumpien liha- ja kasviproteiinien oheen myös yksinkertaisempia raaka-aineita. Pavut ja linssit ovat oiva ja hyvin edullinen proteiinin lähde, toteaa ostopäällikkö Riikka Nordqvist Lidl Suomesta.

Vaikka kiinnostus kasviperäisiä tuotteita sekä lihansyönnin vähentämistä kohtaan on entistä vahvemmin herännyt esimerkiksi ilmastokeskustelun ja terveysbuumin myötä, pitää liha silti toistaiseksi pintansa suomalaisten ruokapöydissä. Kuluttajat ovat kuitenkin kokeilunhaluisia, ja kasviproteiinit tuovat vaihtelua monen lihan ystävän ruokavalioon.

Maitohyllyllä kaura ja lehmien hyvinvointi kiinnostaa

Myös kaurapohjaisten juomien myynti on Lidlissä kasvanut viimeisen vuoden sisällä merkittävästi lähes 30 prosentilla. Lidlin valikoimaan saatiin marraskuussa 2018 myös ketjun omalla merkillä myytävä tuore kaurajuoma Oattis, joka on osaltaan vauhdittanut kaurajuomien myyntiä. Suomalaisten kahvikupeista ja juomalaseista löytyy yhä useammin myös luomu-kaurajuomaa.

– Kasviperäiset juomat tuovat esimerkiksi kahviin erilaisia makuja. Myynnin kasvun taustalla on toki myös laajempi kulutustrendi kohti kasvipohjaisempaa ruokavaliota, arvioi Nordqvist.

Kasviperäisten juomien suosion ohella kuluttajat ovat kiinnostuneet yhä enemmän myös eläinten hyvinvoinnista maidontuotannossa. Lidl toi helmikuussa 2019 valikoimaansa Suomessa hyvinvoivan lehmän Ilona-maidon, joka tulee suomalaisilta Welfare Quality -sertifioiduilta tiloilta. Näillä tiloilla lehmät saavat ulkoilla ja liikkua vapaasti pihatossa vuoden ympäri, ja lehmien hyvinvointi todennetaan riippumattomalla Welfare Quality -auditoinnilla. Ilona-maito on lisäksi pakattu hiilineutraaliin tölkkiin.

Lidlin tarkoitus on tuoda myyntiin tulevaisuudessa myös muita hyvinvoivan lehmän maidosta valmistettuja maitotuotteita.