Nopeus alkaa olla yksi kriittisistä tekijöistä nettisivujen asiakaskäytölle. Mekin tiedostamme tämän täällä Kettumarkkinoinnissa ja olemme jakaneet omat sivustomme muutaman suomalaisen toimittajan kesken, mutta aina silloin tällöin verkot täällä Suomessa takkuavat ja sivustot toimivat tahmeasti. Jos et näille ongelmille mahda mitään, on kuitenkin muutamia keinoja, joita voit tehdä oman sivustosi parantamiseksi ja nopeuttamiseksi. Käymme niitä tässä artikkelissa hieman läpi.

Sivuston palvelut

Yksi viimeaikainen palvelukehitys, jonka olemme nostaneet jo aiemmin esille on pikakasinot eli rahapelien maailma. Siellä osa operaattoreista ajatteli, että osa pelaajista haluaa helpommin ja suoraviivaisemmin pelaamaan, joten perustetaan tällaisia pikakasinoita, joissa varsinainen pelaajan eli asiakkaan rekisteröintivaihe ohitetaan. Miten se on mahdollista? Kyseessä on tekninen ratkaisu kasino-operaattoreiden ja rahaliikenteen toimittajan kanssa. Tässä tapauksessa kyseessä on monesti ruotsalaislähtöinen Trustly, joka hoitaa maksuliikenteen ja siinä samalla kertoo pelioperaattorille maksajan nimen. Luonnollisestikaan muita tietoja ei välitetä. Pikakasinot sitten voivat kysellä lisätietoja tämän perustiedon yhteyteen niin halutessaana ja joissakin tapauksissa asiakas voi kuitenkin lisätä profiiliinsa lisätietoja ja samalla tulla varsinaiseksi rekisteröityneeksi käyttäjäksi.

Tämän palvelun kehitys syy oli yksinkertaisesti nopeuttaa pelaajan tulemista asiakkaaksi, voisitko sinä nopeuttaa millään tavalla sivuille tulevan vierailijan tulemista sinulle asiakkaaksi?

Sivuston rakenne

Jokainen nettisivusto rakentuu sivuista, jotka ovat linkitetty keskenään jonkinlaiseen rakenteeseen ja rakenne voi olla monikerroksinen. Sivuilla on myös paljon kuvia ja tekstiä. Mikäli teksti on aivan tavallista tällaista tekstiä kuten tämä artikkeli, ei sen määrä hirveästi merkitse sivun latausajassa. Suurin merkitys on sivustolla olevissa kuvissa ja niiden koossa, sekä mitä kaikkea muuta sivustolla tapahtuu ja kuinka monimutkainen järjestelmä todella toimii näkyvien sivujen takana.

Miten sitten voit itse vaikuttaa oman sivuston nopeuteen, jos et ole kuitenkaan verkkokoodaamisen ammattilainen? No ainakin voit varmistaa, että että lataa sivustollanne kuvia suoraan kamerasta tai älypuhelimesta. Kameran tai älypuhelimen kuvat nimittäin voivat olla helposti luokkaa 2-6 MB eli melkoisen isoa nettikäyttöön. Oikea kokoluokka on 5% tuosta eli puhutaan kB eli kilobiteistä, ei megabiteistä. Tällaiset pienet kB-luokan kuvat ovat nopeita ladata oikeastaan millä yhteysnopeudella tahansa.

Kannattaa muistaa, että vaikka itsellä voisi olla huippunopea nettiyhteys, todella monella muulla on rahattu tai jaettu nettiyhteys, joka ei vielä 2020-luvullakaan ole Suomessa mitenkään huippunopea. Ja paljon puhutut mobiiliverkot ovat monesti todella ahtaita, eli pienellä alueella on paljon käyttäjiä ja ennenkuin päästään sinne 5G verkkoihin, ovat 4G verkot välillä todella ruuhkaiset eli luvattuja yhteysnopeuksia ei saavuteta kuin satunnaisesti.

Itse sivusto

Jos sivustosi on tarkoitus olla myyvä, sinulla on hyvä olla selkeä suunnitelma, miten myynti tapahtuu sivustolla. Minkälaista reittiä esimerkiksi sivuille tuleva kävijä kulkee tehdessään ostoksen. Sillä tämän reitin pitäisi olla nopea, selkeä ja mielellään sille reitille pitäisi päästä monesta paikasta – vaikka jopa muilta sivustoilta suoraan.

Ihan samalla tavalla kuin kaupoissa (varsinkin ketjuissa) mietitään tarkkaan, mitä missäkin on kaupassa saatavilla, sinun pitäisi miettiä sitä asiakkaan ostopolkua. Onko sinulla joitain erillisiä ”vetotuotteita”, arvokkaampia tuotteita ja sitten niitä point of sale-tuotteita, joita on helppo lisätä viimeisenä ostoksiin, jotka eivät maksa välttämättä paljoa, mutta lisäävät omalta osaltaan keskiostoksen määrää?

Käy vaikka vertailemassa eri verkkokauppoja. Miksi pidät joistakin enemmän kuin toisista? Tätä vertailua ja pientä analyysiä kannattaa tehdä, sillä riippuen mitä myyt omassa verkkokaupassasi voi oikean tyylisen rakenteen luominen merkitä todella paljon verkkokauppasi kokonaismyynnille. Muista, että ostamisen tulisi olla mahdollisimman helppoa ja selkeätä asiakkaalle.

Tottakai verkkokauppa voidaan rakentaa ja avata ilman näitä ajatuksia, mutta nämäkin mietteet on hyvä käydä läpi, sillä niillä voi olla suuri merkitys siinä, kuinka paljon niitä euroja kertyy sinne viimeiselle riville.