Eksklusiivinen jakelu korealaisjätille

Suomalainen Crazy Coco on solminut poikkeuksellisen laajan jakelusopimuksen Aasian mittaville markkinoille. Korealainen HK Inno N Corporation kiinnostui Crazy Coco Energystä laadukkaan brändi- ja valmistuskokonaisuuden ansiosta. Tuotteen erottavana tekijänä on luonnollinen kookosvesi, joka tulee tarkoin valvotuista olosuhteista Vietnamissa.

HK Inno N käynnistää kesäkuun puolessa välissä Crazy Coco Energyn myynnin Korean markkinoilla. Seuraavia kohteita ovat Japani, Taiwan, Kiina ja Vietnam, joiden markkinoilla HK Inno N myös toimii. Yhtiö on osa globaalia Kolmar Korea Groupia.

Ensimmäiset miljoona tölkkiä toimitettuina

Lanseeraus Koreassa ajoitetaan kesäkuulle, ja tavoitteena tänä vuonna on kahden miljoonan tölkin myyminen. Myyntiä tuetaan promootioilla ja muilla aktiivisilla markkinointitoimilla. Crazy Cocon ja HK Inno N:n ensimmäisen, vuoden 2023 loppuun yltävän sopimuskauden tavoitteena on kaikkiaan useamman kymmenen miljoonan tölkin myynti Aasian markkinoilla.

– HK Inno N ja Crazy Coco jakavat näkemyksen siitä, että energiajuomakategoriaan on aika saada muutos luonnollisemmilla ja aiempaa paremmilla vaihtoehdoilla. Crazy Coco Energyn resepti on lisä- ja säilöntäaineeton, ja tuotteessa käytetään vain luonnollista, vihreistä kahvipavuista uutettua kofeiinia, kertovat Crazy Cocon perustajat Janne Juutilainen ja Juha Vesikansa.

Pienelle yritykselle kauppa aasialaisen jätin kanssa on huikea päänavaus ja mahdollisuus, josta yritys on sekä innoissaan että ylpeä. Sopimuksella on Crazy Cocolle valtava merkitys niin kasvun kuin kansainvälistymistavoitteidenkin kannalta.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Yhtiöt ovat vierailleet toistensa luona ja käyneet auditoimassa Crazy Cocon tuotantolaitokset Vietnamissa. HK Inno N vaikuttui siitä, että kaikki asiat olivat kunnossa designista aina sertifioituun tuotantoon (ISO 22000, FFSC 22000, HALAL, HACCP, GMP). Brändin designista on jo alun alkaen vastannut suomalainen huippusuunnittelija Sasu Kauppi. Crazy Coco oli tehnyt kotityönsä huolellisesti myös brändin tarinan ja filosofian suhteen.

Janne Juutilainen ja Juha Vesikansa puolestaan arvostavat kumppaninsa syvää osaamista ja järjestelmällisyyttä:

– On ollut todella mielenkiintoista tehdä töitä HK Inno N:n osaavien edustajien kanssa. Heidän huippuluokan osaamisensa herätti heti vahvaa luottamusta. Koska HK Inno N:llä on omia kategoriajohtajia brändeissään, näkemys markkinoillemenosta sekä pysyvän aseman ottamisesta olivat heille heti selkeitä. Toki myös aasialainen mittakaava on suomalaiselle vaikuttava. Konkreettisen jakeluvaiheen käynnistyminen on luonnollisesti etappi, jota seuraavaksi odotamme innolla.

HK Inno N puolestaan arvostaa Crazy Cocon intohimoa ja tukea rakentavan kumppanuuden luomiseksi Aasian markkinoille yhteisin kestävän kasvun tavoittein.

– Olemme erittäin innokkaita esittelemään eteläkorealaisille kookosveteen perustuvan energiajuoman, joka on ensiluokkainen ja myös maailmanmarkkinoiden johtava tuote. Teemme parhaamme onnistuneen yhteistyön eteen suomalaisen Crazy Cocon kanssa, jonka osaaminen meillä on nyt ilo tuoda aasialaisten kuluttajien ulottuville, yhtiön NewBusiness -johtaja Andy Ahn tiivistää.

Crazy Coco Oy on vuonna 2017 perustettu innovatiivinen juoma-alan start up. Yhtiön ja brändin perusajatuksena on tarjota luonnollisia, virkistäviä ja raikkaita funktionaalisia juomavaihtoehtoja. Kookosvesipohjaisen Crazy Coco Energyn ohella valikoimassa on Luomu Kombucha. Vantaalla toimivan Crazy Cocon liikevaihto 2019 oli 160.000 €.

HK Inno N Corporation (aiemmin CJ Healthcare) toimii Soulissa Koreassa. Yhtiön liikevaihto 2018 oli noin 490 MRD USD. HK Inno N toimii lääke-, terveys- sekä funktionaalisten ruokien ja juomien aloilla. Yhtiö työllistää 1 500 henkeä toimien Korean lisäksi Japanin, Taiwanin, Vietnamin ja Kiinan markkinoilla. Se on osa pörssilistattua Kolmar Korea Groupia.