Miten sinä kehität oman yrityksesi palveluita? Tapahtuuko kehitys asiakkaiden painostuksesta, vai katsotko proaktiivisesti tulevaisuuteen ja mietit kokoajan uusia mahdollisuuksia? Seuraatko miten kilpailijasi kehittävät omaa liiketoimintaansa, vai menetkö täysin ”oman mielen” mukaan?

Oletko tehnyt itsellesi omasta toiminnastasi liiketoimintasuunnitelman, missä sinulla on sekä menneisyys, että tulevaisuus budjetteineen ja suunnitelmineen. Jokaisen yrityksen tulisi miettiä tulevaisuuttaan kehityksen kautta, sillä yhteiskunta yrityksen ympärillä muuttuu koko ajan, ja vaikka ihmiset pysyvät samanlaisina, tekniikka muuttuu.

Pitkäveto Suomessa 1993-2020

Otetaan esimerkiksi enemmän miesten kuin naisten harrastus eli pitkäveto. Aikoinaan kun Veikkaus toi pitkävedon markkinoille, piti pelaajan merkitä vähintään kolme ottelua ja enintään kuusi. Näistä sitten muodostui kertoimia, joilla joko voitti tai hävisi rahaa. Samanaikaisesti kansainväliset vedonlyöntioperaattorit tulivat saataville netissä ja jo silloin osa suomalaisista löysi pelireitin niille markkinoille. Nimittäin jo alusta alkaen ulkomailla oli mahdollista pelata samoilla säännöillä, mutta jo yksittäistä kohdetta, eli ei tarvinnut sitä omaa riskiä moninkertaistaa joutumalla valitsemaan kolmea kohdetta.

Nykyään suomalainen pivekunkku.com tarjoilee suomalaisille pelaajille vihjeitä ja infoa pääosin pitkävetoon. Pitkäveto on muutenkin muuttunut Veikkauksenkin listoilla ja vanhojen kotivoitto, tasapeli, vierasvoitto vaihtoehtojen lisäksi valittavissa on useimmiten paljon muitakin mahdollisuuksia, kuten tasoitusvetoa, puoliaikaa yms. Veikkauksenkin on ollut pakko kehittää tarjontaansa.

Alko ja suomalainen alkoholikulutus

Muistatteko vielä vanhan alkon? Eli sen missä piti mennä pitkälle tiskille ja kertoa kassalle, mitä viinaa oli tullut hakemaan. Ei ollut itsepalvelua, eikä pulloja edes esillä – sellainen oli suomalainen alkoholiliike vielä 80- ja 90-lukujen vaihteessa.

Vuonna 1990 Suomessa oli jo 85 itsepalvelumyymälää ja myymälöitä oli kaikkiaan 247. Suomea verrattiin mielellään Norjaan, sillä siellä itsepalvelumyyymälät olivat vielä 1992 kiellettyjä lailla. Jo tätä muutosta ennen oli 1969 keskiolut vapautettu yli 17000 elintarvikeliikkeeseen ja keskiolutkuppiloita alkoi syntyä Suomeen. Niitä avattiin vuodessa 2716 kappaletta! Nykyään Alkolla on 361 myymälää ja näiden lisäksi 99 tilauspalvelupistettä. Palvelua on kehitetty ja henkilökuntaa koulutettu, mutta yhä suomalaiset tuovat ulkomailta halpaa viinaa hinnan takia. Vuonna 2019 suomalaiset toivat 61,4 miljoonaa litraa alkoholijuoia ulkomailta ja siinä missä väkevien tuonti laski, oluiden ja viinien tuonti lisääntyy yhä.

Suomalaiset ostavat entistä enemmän mobiilisti

Seuraamalla suomalaisten yleisen käyttäytymisen muutoksia, voi yrittäjä myös muokata sen mukaisesti yrityksensää toimintoja. Esimerkiksi tämä kehitys mobiilikäytön kasvamisessa on tarkoittanut sitä, että yrityksen kotisivujen on PAKKO toimia hyvin myös mobiilisti ja ostamisen ja yhteydenpidon on toimittava myös sitä kautta.

Suomalaiset olivat aika pitkään lähtötelineissä mobiiliostamisen suhteen. Täällä elettiin kuin nokialandiassa, ja kuviteltiin olevamme tekniikan ylivoimaisia ykkösiä, kunnes totuus paljastui. Nyt suomalaiset ostavat yli 70% nettiostoksistaan mobiilisti – toimiiko teidän kotisivut hyvin mobiiilissa?

Postnord laski, että suomalaiset verkko-ostajt tekevät ostoksia paljon ulkomaille, peräti 40 % ostaa joka kuukausi ulkomailta, kun vastaava luku muissa Pohjoismaissa on 29% – tarkoittaako tämä sitä, että suomalaiset verkkokaupat eivät ole tarpeeksi houkuttelevia? Suomalaiset ostavat netistä eniten vaatteita ja kenkiä, kirjoja, viihde-elektroniikkaa sekä kauneudenhoitotuotteita. Kylläkin nykytrendi on myös päivittäistavaroiden ostamista netistä, joka lisääntyykin selkeästi, kuten myös huonekalujen osto. Mikäs sen parempaa, katsot sohvaa netissä ja tilaat sen toimitettuna kotiisi, ilman että itse joudut käymään koko liikkeessä.

Maksutavat muuttuvat ja nopeutuvat

Parhaimmillaan ostos on nopea ja suvuva, eikä toimituskaan maksa mitään – onko sinun verkkoliiketoimintasi mahdollistanut sujuvan ja nopean tilaamisen?

Samalla kun suomalaiset ovat alkaneet oikeasti ostaa mobiilisti, on mobiiliostamisessa tapahtumassa toinenkin selkeä muutos, eli maksutapamuutos. SUomalaiset maksavat yhä paljon suomalaisten pankkien maksupainikkeilla, koska homma toimii hyvin, mutta mobiililompakot ovat tulossa vahvasti Suomeenkin. Varsinkin nuoret ostajat ovat hyvin tietoisia erilaisista mobiilimaksamisen mahdollisuuksista. Valtaosa kiinalaisista verkko-ostoksista ja USA:ssa maksetaan jo erilaisilla mobiililompakoilla – onko sinun verkkokaupassasi mahdollista maksaa mobiilisti? Tai onko kivijalkakauppasi mahdollistanut mobiilimaksamisen?