Harvoilla suomalaisilla ravintoloilla on asiakastiedostot, tai minkäänlaista kanta-asiakaspostitusta, tai edes seurantaa. Miksi tilanne on tällainen? Jos jokainen vaateliike, putkiliike yms. liikkeet ylläpitävät asiakastietojaan erilaisissa tietokannoissa, miksi suurin osa suomalaisista ravintoloista ei vaivaudu vastaavaan?

Asiakkaan arvostus

Jos ajatellaan vastaavasti vaikka nykyaikaisia nettikasinoita. Niiden tärkein omaisuus on asiakastieto eli se että asiakas saadaan aluksi pelaamaan ja sitten pelaamaan uudelleen. Yksi uusista keinoista tähän on pelaaminen ilman rekisteröitymistä, mutta kuitenkin siten, että uuden pelaajan aloittaessa hänen tietonsa jäävät aina nettikasinon tietoon. Uusi tekniikka mahdollistaa sen, että asiakkaan oleellinen tunnistetieto välitetään maksun yhteydessä kasinon järjestelmiin, ja muutamalla lisäkysymyksellä muodostetaan pelaajan eli asiakkaan tieto kasinon järjestelmiin.

Miksi ravintoloitsijat eivät halua kerätä tietoa asiakkaistaan? Mikä asiakastiedon keräämisessä nähdään ongelmana ja miksei hyville ja aktiivisille asiakkaille voisi tarjota samanlaisia bonustarjouksia kuin mitä nettikasinot tarjoavat omille pelaajilleen- miksei ravintolat siis kopioisi soveltuvin osin nettikasinoiden toimivaa markkinointikonseptia paikallisesti? Miten se käytännössä tehtäisiin? Seuraavaksi jaamme toimivan mallin tähän. Ja mikäli tarvitsette konsultointi apua mallin toteuttamisessa, kannattaa kysyä esimerkiksi Kettu Markkinointia apuun.

Asiakkaan ensikosketus

Kun asiakas saadaan ravintolaan ensimmäistä kertaa asiakkaaksi, on ravintolan tavoitteena:

  • saada tyytyväinen asiakas
  • saada asiakkaalta palaute
  • saada asiakkaan yhteystiedot jatkoa varten

Nyt monet tyytyvät antamaan asiakkaalle leimattavan lounaskortin ilman sen suurempaa seurantaa tai tarjontaa. Asiakkaille ei edes tarjota mahdollisuutta liittyä asiakasjärjestelmään. Tavallinenkin lounasravintola saisi jo muutamassa kuukaudessa varmasti parin tuhannen ruokailijan yhteystiedot suoramainontaa varten. Mainosviestit lähetettäisiin esimerkiksi kerran kuukaudessa muistuttaen asiakkaita ravintolan kotisivujen tai sosiaalisen median lounaslistoista ja joka kuukausi voisi rekisteröidyille asiakkaille olla erikoisetuja tai jopa erikoisruokia listalla.

Tarjoa enemmän, tarjoa paremmin

Enemmän tarjoaminen ei tarkoita sitä, että ravintolan pitäisi laajentaa ruokalistaansa. Ei todellakaan. Monella Suomessa toimivalla ravintolalla on jo nyt aivan liian laajat ruokalistat, jotka johtavat siihen, että ravintolan kylmäkaapit ovat täynnä pakasteruokaa eikä ravintola voi keskittyä tuoreisiin raaka-aineisiin vaan joudutaan turvautumaan lähes kaikessa pakastimien apuun.

Enemmän tarjoaminen tarkoittaa, että tarjotaan paremmin tehtyä, pienemmällä ruokalistalla, ja tarkemmin. Pienillä muutoksilla saadaan ruoasta parempaa ja ruoan katteesta ravintolalla parempi, mutta muutos tarvitaan myös ravintolan markkinointipuolella. Asiakas pitää alkaa huomioida paremmin ja varsinkin asiakkaiden toiveita kannattaa kuunnella.

Siinä vaiheessa, kun ravintola on saanut itselleen 2000-5000 ruokailijan yhteystiedot, on kuukausitarjouksillakin ja erikoisruoka-annoksien menekillä selkeä merkitys myös ravintolan liiketoiminnalliseen tulokseen. Usko pois!

Miksi näin ei tehdä?

Ravintoloitsijat eivät ole tietoteknisiä guruja tai markkinoinnin ammattilaisia ja koska isot ketjut jo tekevät tätä, eivät näiden ketjujen toimittajat ole kiinnostuneita pienten ravintoloiden pienistä rahavirroista. Siksi ravintoloitsijoiden olisi käännyttävä paikallisten osaajien puoleen. Osaajien, jotka osaavat laittaa esimerkiksi sähköpostimarkkinointikanavat käyntiin, luoda palautejärjestelmän ravintolaan esimerkiksi ravintolan omien tabloid-laitteiden avulla tai suoraan mobiilisti – kulut voidaan pitää matalalla tasolla helpostikin.

Luomalla ravintolalle selkeät seurantamahdollisuudet ja asiakastiedon keräämistavat, mahdollistetaan myös jatkossa asiakkaiden parempi huomioiminen. Asiakkailta voidaan kysyä esimerkiksi lempiruoat, omat suosikit sekä mahdolliset allergiat ja vastaavat, joiden avulla voidaan esimerkiksi asiakkaille tarjota erikoissyntymäpäiväyllätys tai muu tarjous. Siinä vaiheessa, kun seurantatietokantaa aletaan suunnitella, on hyvä jo miettiä myös mahdollisia tulevaisuuden palveluita, joita tietokantaan voi liittää. Nykytekniikka mahdollistaa kohtuullisen helposti ravintolan oman kortin magneettiraitoineen liittämisen asiakasjärjestelmään, mikäli sille tielle halutaan lähteä. Toisaalta voidaan pitää asiakastieto vain paikallisesti ravintolan tiedossa ja lähteä enemmän concierge- tyyppisen palvelun pohjalta, missä ravintolan esimies tietää asiakkaista tietokannan tavoin.

Asiakas on tärkein

Jos siis ravintolalle kaikesta tärkein asia on asiakas, miksei näin ole käytännössä? Miksi ravintolamainonnassa esimerkiksi eniten mainostetaan lounasaikojen tarjoushintoja tai iltaravintoloiden oluiden hintoja? Näilläkö tarjotaan niitä syitä, joilla asiakas saadaan aktiiviseksi VIP-tason asiakkaaksi? Jos sinä olet ravintoloitsija, haluaisitko sinä saada enemmän asiakkaita ja haluaisitko pystyä tarjoamaan omille ruokailijoillesi erikoisiltoja ja erikoisruokia vuodenajan mukaan?