Ravintoloiden paikallismarkkinointi oli vielä kymmenisen vuotta sitten täysin erilaista kuin nykyään. Vaihtoehtoina nimittäin silloin oli käytännössä laittaa mainos paikallislehteen sekä teettää julisteita paikallisille ilmoitustauluille sekä teettää painossa satoja jollei tuhansia flyereita, joita sitten jaettiin sekä ravintolassa että muualla paikallisesti esim. parkkipaikoilla autoihin.

Flyerit ovat historiaa (?)

Nyt flyermarkkinointi on pitkälti kuollutta tai ainakin rajattua esimerkiksi erilaisiin tapahtumiin kuten messuille. Nykyaika on tuonut kehityksen myötä ravintoloille kuitenkin entistä enemmän mahdollisuuksia kertoa itsestään. Kylläkin samalla uusien kanavoiden tulo mahdollisuuksiksi on tarkoittanut sitä, että ihmiset kohtaavat päivittäin entistä enemmän viestejä entistä useammasta lähteestä ja yksittäisen viestin läpipääseminen on entistä vaikeampaa.

Ravintolat joutuvat kamppailemaan nykyään myös entistä laajempaa viihdetarjontaa vastaan. Ennen meillä olivat vain elokuvateatterit, videot, pelihallit ja tv/radio mistä valita, mutta nykyaikainen internet on tuonut niitä kaikkia satamäärin meidän jokaisen saataville.

Vaikka Suomessa tuntuu, että tällä hetkellä flyerit olisivat kuolleita ja kuopattuja, uutiset Amerikoista kertovat että erilaiset paperiset liput ja laput ovat vielä nykyäänkin täysin toimiva markkinointikeino.

Nykyaikaisen ravintolat perusmainossetti

Jokaisella ravintolalla pitäisi olla ajanmukaiset kotisivut, joista löytyvät niin aukioloajat, yhteystiedot kuin myöskin ruokalistat ja mielellään kuvia ruoka-annoksista. Pöytävaraukset tai kotiinkuljetustilaukset ovat plussaa ja moni on lähtenyt mukaan esimerkiksi Pizza Online tyyppiseen palveluun, joita on syntynyt lisää myös paikallisesti ympäriinsä ja ne toimivat joko netissä tai suoraan älypuhelimen sovelluksena. Tämän lisäksi useimmilla ravintoloilla on Facebook sivut ja joillakin myös jopa Instagram sivut.

Tärkeätä olisi myös ravintolan sisäiset drinkki- ja ruokalistat, jotka yllättävän monesta paikasta puuttuvat tai ovat vain suomeksi(!). Yllättävän monelta lähiökapakalta puuttuvat täysin drinkkilistat ja oletetaan, että kyllä kaikki tietävät mitä se Ville Vallaton maksaa, ja mitä siihen tulee.

Ravintolat ja pelikoneet

Aiemmin yksi ravintoloiden yllättävänkin hyvä tulonlähde oli ja on erilaiset kylkiäiset kuten kolikkopelit bonus. Kylläkin nykyään paljon enemmän on saatavilla suoraan netistä 24/7 suuremmilla voitoilla ja suuremmalla pelivalikoimalla. Nettipelit kilpailevat myös sillä, että niiden kolikkopelejä voi pelata leikkirahalla täysin ajanvietteenä, viihteenä – ilman rahallista panostusta, mikä taasen ei ravintoloiden pelikoneissa ole mahdollista.

Monessa ravintolassa on myös pokeri- tai rulettipöytiä, mutta nämä vaativat tilaa ja ravintolalta näyttää tarpeeksi asiakasvirtaa, jotta pöytiä ravintolaan sijoitetaan. Myös monen hotellin ilta- ja yöravintolasta löytyy nämä pelipöydät. Samat pelipöydät ja vielä enemmän löytyy myös netistä, ja jälleen kerran netin pelipöydissä on se etulyöntiasema, että niitä voi pelata myös ajanvietteenä ilman oikeata rahasijoitusta, täysin leikkirahalla. Jos sitten tekee mieli pelata rahalla, ei muuta kuin rekisteröityy käyttäjäksi ja laittaa pelitilille vähän rahaa, niin saa sitten aloittajana todennäköisesti niin talletusbonuksen eli ilmaista pelirahaa sekä ilmaiskierroksia joihinkin peleihin.

Ravintolat ja liveviihde

Vielä 90-luvulla oli täysin mahdollista buukata suomalaisen viihdetaivaan kärkiesiintyjiä esiintymään perusravintoloihin, mutta Cheekin esimerkin auttavina, nämä tähdet varaavat nykyään vähintäänkin erilaisia areenoja ja esiintyvät tuhansille katsojille kerralla, eli tavalliset ravintolakeikat eivät enää kiinnosta. Samalla kuitenkin paikallisille muusikoille on avautunut lisää mahdollisuuksia tulla esille sekä YouTube videoidensa että erilaista tv-musiikkiohjelmien kautta. Ennen ravintoloitsija saattoi saada C-demokasetin kuunneltavakseen, kun nykyään saa katsella bändien livevideoita.

Mitä sitten tulee iltaravintoloiden perustarjontaan esimerkiksi juoman puolen suhteen, on siellä tapahtunut yllättävän vähän muutoksia. Samat paukut ja sekoitukset ovat pitäneet pintansa lähiökapakoissa ja kasvukeskusten ulkopuolella. Totta kai maamme kasvukeskuksissa tapahtuu vaikka mitä ja olosuhteet muuttuvat välillä nopeastikin, mutta tämä on lähinnä tarkoittanut vain näitä isoja paikkojen kuten Helsinki, Turku, Oulu, Tampere, Jyväskylä. Samantyylinen kehityssuunta kuin muuallakin maailmassa, on myös Suomessa – maaseutu tyhjenee ja kaikki haluavat palveluiden lähelle keskustoihin. Kylläkin tätä suuntaa pyritään muuttamaan, mutta vähemmistön toimesta vielä tällä hetkellä.