Nykyaikana kuka tahansa voi ostaa itselleen ruokaa poistumatta edes kotoaan. Kotiinkuljetuksia on toki ollut aiemminkin, mutta kotiinkuljetuksen tärkeys on korostunut erityisesti koko maailmaa koskeneen pandemian aikana. Erilaiset rajoitukset ovat rajoittaneet normaalia ravintoloissa käymistä.

Suomalaisten on muutoinkin täytynyt keksiä maailmalla vallitsevan tilanteen vuoksi erilaisia ajanviettotapoja. Miltä kuulostaisi uudet nettikasinot – plussat ja miinukset? No plussaa nyt ainakin tulee viihteellisyydestä ja miinusta toki tappioiden mahdollisuudesta. Tämä on vain yksi tapa viihdyttää itseään tylsinä hetkinä.

Tekemistä on keksitty myös sen vuoksi, että ystävien luona ei ole enää pystytty pitämään illanistujaisia – ainakaan samoin kuin ennen. Illanistujaisia onkin pidetty todella paljon oman perheen kesken ja ruuatkin ovat hoituneet kätevästi kotiinkuljetuksen avulla, joka on itse asiassa viime vuosien trendi-ilmiö.

Ruokaa kotiin muutamalla klikkauksella

Kun mietitään, milloin ruuan kotiinkuljetukset alkoivat lisääntymään räjähdysmäisesti, saattaa kaikki juontaa juurensa niihin aikoihin, kun ensimmäiset ruuantilaussovellukset julkaistiin. Ihmiset pystyivät yhtäkkiä tilaamaan ruokaa jopa ilman puhelinsoittoa. Aiemmin tarvittiin sentään edes soittaa puhelu, mutta nykyään ei edes sitäkään.

Ruuan tilaaminen verkkosivustoilta tai sovelluksilla on kieltämättä todella kätevää. Riittää, kun nälkäinen tilaaja avaa sovelluksen tai verkkosivuston, klikkailee haluamansa ruuat ostoskoriin, merkitsee mahdolliset allergiat tai muut toiveet ja laittaa tilauksen eteenpäin. Maksaminenkin hoituu samantien, joten edes sitä ei tarvitse hoitaa enää ovella.

Voiko ruuan tilaaminen mennä enää helpommaksi? Mietimme asiaa, emmekä keksineet tähän vastausta. Luulemme, että ei. Mobiililaitteisiin asennettavat sovellukset ovat todella helppokäyttöisiä ja maksut onnistuvat turvallisin ja tutuin maksutavoin.

Mutta voiko ruokaa enää tilata samaan tapaan kuin ennen? Tottakai voi. Kotiin kuljettavat ravintolat ottavat yleensä mielellään puhelintilauksia vastaan. Monessa paikassa yhteydenottotavaksi käy myös sähköposti.

Mitä ruokaa tilataan?

Ruuan tilaaminen kotiin on mullistunut viimeisen vuosikymmenen aikana siten, että nykyään on tarjolla huomattavasti laajemmin eri ruokalajeja. Siinä, missä ennen pystyi tilaamaan vain pizzaa, saa nykyään myös kebab- ja pihviannoksia, makkaraperunoita, leikkeitä, hampurilaisia ja salaatteja tilattua nopeasti kotiin.

Myös tavallista kotiruokaa voi nykyään tilata netistä. Jotkut yritykset toimittavat valmistamansa ruuat asiakkaille vakuumipakattuina, jolloin ne säilyvät hyvin. Saatavana on aivan tuiki tavallisia ruokia, kuten lihakeittoa, makaronilaatikkoa, lasagnea kuin kiusauksiakin. Tällaisten ruokien tilaaminen ei tosin kuitenkaan käy ihan tunnin sisällä, vaan asiakkaan on varauduttava muutaman päivän toimitusviiveeseen.

Jos mietitään asiakasta, jonka ei ole mahdollista lähteä käymään kaupassa saati valmistaa ruokaa, esimerkiksi sairauden vuoksi, tuo kotiinkuljetusmahdollisuus aivan huikeaa hyötyä. Näin ruoka saadaan myös sellaisille asiakkaille, jotka eivät pääse jostain syystä liikkeelle kotoaan. Näin esimerkiksi sairastunut yksinhuoltajavanhempi voi helposti turvata perheensä ruokailun, jos kauppaan ei voi lähteä muita tartuttamaan.

Nykyteknologiasta on moneen

Nykyteknologia mahdollistaa monen perus- ja erikoisemmankin palvelun hoitamisen helposti vaikka kotoa käsin. Se, että monenlaista ruokaa pystyy tilaamaan kotiin, on jo mullistavaa, mutta teknologiaa voidaan käyttää moneen muuhunkin.

Nykyään mobiililaitteita on kaikkialla. Ihmiset seuraavat somea. Sosiaalisesta mediasta onkin tullut monelle ravintolalle paras kanava markkinoida palvelujaan. Some on lisännyt myös asiakkaiden ja ravintoloiden vuorovaikutusta keskenään ja on hienoa nähdä, kuinka esimerkiksi asiakkaan toive uudesta ruokalajista on otettu jossain ravintolassa huomioon ja ravintola on julkistanut some-tilillään uuden toiveruuan lisäämisestä ruokalistalle. Tämä se vasta on asiakaspalvelua!

Sosiaalinen media mahdollistaa myös ruokalistojen selaamisen, toki pizzerioiden ja muiden ravintoloiden verkkosivujen ohella. Moni asiakas käyttää mielellään some-alustoja ja verkkosivuston selaaminen voi tuntua joistain asiakkaista hitaammalta. Ja onhan some trendikäs! Toki nettisivut ovat kuitenkin yritysten tärkeä käyntikortti ja tapa saada palvelut selkeästi esille.

Jos et ole vielä kokeillut ruuan tilaamista kotiin, kannattaa kokeilla. Ravintolan valikoimaa saa nimittäin selata aivan rauhassa vaikka kotoa käsin. Lisäksi esimerkiksi pizzoihin saa monesti klikattua ekstratäytteitä tai tiettyjä täytteitä voi klikkailla pois. Lisäksi oman osoitteen saa helposti tallennettua oman käyttäjätunnuksen alle, jolloin ravintola saa toimitusosoitteen helposti.

Nykyteknologia tulee varmasti kehittymään edelleen ja saataville tulee varmasti uusia, mullistavia sovelluksia, jotka helpottavat ruuan tilaamista entisestään. Se, millaisia uusia palveluita tulee olemaan, emme voi ennustaa, mutta tiedämme sen, että teknologia kehittyy. Ja että suomalaiset pitävät syömisestä. Ja kotiinkuljetuksesta.